فرمول جدید درمان زخم پای دیابتی همچنین می تواند برای از بین بردن ویروس COVID-19 استفاده شود

15نوامبر 2021- فرمول جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبی برای درمان عفونت‌های باکتریایی مقاوم به داروهای ضد میکروبی در زخم پای دیابتی تولید شده است، می‌تواند برای از بین بردن ویروس COVID-19 در گردش، در سیستم‌های تهویه مطبوع نیز استفاده شود.

دانشمندان استرالیایی و بریتانیایی در مقاله‌ای که درApplied Physics Letters منتشر شده است، ادعا می‌کنند که تقویت گاز یونیزه پلاسمای سرد با اسید پراستیک، باکتری‌ها را در زخم‌ها از بین می‌برد، و بارهای ویروسیSARS-CoV-2 را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در آزمایشی برای یافتن یک درمان موثر برای زخم پای دیابتی که به شدت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، دکتر Endre Szili، فیزیکدان در  UniSA، با همکاری پروفسورRob Short  در دانشگاه لنکستر و سایر همکاران بریتانیایی در دانشگاه  Bath،GAMA Healthcare  و  AGA Nanotech، به یک کشف غیرمنتظره دست یافتند.

دکتر  Szili، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: با ترکیب گاز پلاسمای سرد با مولکول‌های اهداکننده ی استیل برای بهبود عملکرد اکسیداسیون آن، ما متوجه شدیم که این درمان باکتری‌های موجود در زخم‌های مزمن را کاملاً از بین می برد. سپس ما بررسی کردیم که آیا همین فناوری می تواند در از بین بردن ویروسSARS-CoV-2 ، موثر باشد یا خیر و به نظر می رسد که موثر است.

او افزود: ما توانستیم با استفاده از پلاسما همراه با مولکول‌های اهداکننده ی استیل بر اساس دوز استاندارد که برای سلول‌های انسانی بی‌خطر است، به کاهش ۸۴درصدی بار ویروسی دست یابیم. با این حال، این امکان وجود دارد که با برخی تغییرات بتوانیم آن را به طور کامل ریشه کن کنیم.

فناوری اختصاصی اهداکننده ی استیل متعلق به شرکت  AGA Nanotech، یک شرکت فناوری مستقر در بریتانیا است که بر روی غلبه بر مشکل افزایش مقاومت به داروهای ضد میکروبی تمرکز دارد. این راه حل هنوز روی انواع ویروسهایSARS-CoV-2 آزمایش نشده است.

دکترSzili می‌گوید: این فناوری می‌تواند برای ضدعفونی کردن سطوح در بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌ها و همچنین از طریق سیستم‌های تهویه مطبوع در محیط پراکنده و استفاده شود.

این یافته ها برای بیماران دیابتی نیز قابل توجه است و نویدبخش پایان زخم های مزمن پا می باشد که تقریباً 15 درصد از 415 میلیون دیابتی جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

دیابت سریعترین بیماری مزمن در حال رشد در جهان است که تقریباً 700 میلیارد دلار در سال هزینه دارد.زخم پا مشکل بزرگی برای بیماران دیابتی است. آنتی بیوتیک ها معمولا اولین خط درمان هستند، اما باکتری ها به طور فزاینده ای نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند و ما به یک راه حل جدید نیاز داریم.

پلاسمای سرد به طور کلی در هدف قرار دادن باکتری‌های آزاد مؤثر است، اما زمانی که باکتری‌های زیادی روی زخم تشکیل کلنی داده و یک بیوفیلم می سازند، در برابر درمان مقاوم‌تر می‌شوند. ترکیب پلاسما با مولکول‌های اهداکننده ی استیل(ADMs) ، پراکسید هیدروژن تولید می‌کند و اسید پراستیک آزاد می‌کند که باکتری‌های مقاوم را از طریق یک عمل چند جانبه از بین می‌برد.

محققان گزینه های درمانی را برای دو نوع مختلف باکتری با هم مقایسه کردند: سودوموناس آئروژینوزا، که می تواند باعث عفونت در خون، ریه ها و سایر قسمت های بدن پس از جراحی شود، و استافیلوکوکوس اورئوس، که اغلب به عنوان "استاف طلایی" نامیده می شود، که منجر به مسمومیت خون و ذات الریه می شود و می تواند بطور بالقوه کشنده باشد.

فناوری پلاسما بدون ADMs ، توانست بکتری سودوموناس آئروژینوزا را از بین ببرد، اما تأثیر کمتری بر  استاف طلایی داشت، اما درمان ترکیبی هر دو باکتری را از بین برد.

دکتر Szili می گوید: این فرمول را می توان در یک کرم یا ژل، در یک آئروسل یا یک پانسمان زخم قرار داد. استفاده از این فرمول در یک پانسمان برای زخم های مزمن، اکنون توسط جراح عروق پروفسور راب فیتریج در بیمارستان سلطنتی آدلاید و بیمارستان ملکه الیزابت در حال آزمایش است.

او افزود: ما به یک راه حل بدون آنتی بیوتیک برای رسیدگی به تشدید جهانی مقاومت به داروهای ضد میکروبی نیاز فوری داریم و معتقدیم اولین قدم مهم را با این استراتژی جدید برداشته ایم.

بر اساس گزارشی که در سال 2016 توسط مجموعه Wellcome و دولت بریتانیا منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 مقاومت به داروهای ضد میکروبی باعث مرگ 10 میلیون نفر در سال و یک شوک بالقوه ی 100 تریلیون دلاری برای اقتصاد جهانی شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211115/New-formulation-for-treating-diabetic-foot-ulcers-could-also-be-used-to-kill-COVID-19-virus.aspx